Over mij

Roeland

Mijn naam is Roeland van Peer. Ik vind relaties aangaan en onderhouden best ingewikkeld en zoek dagelijks mijn weg als partner, ouder, kind en vriend. Tijdens mijn opleiding heb ik veel geleerd over mijn overlevingsmechanismes, hoe ik ben geworden zoals ik nu ben en ook hoe ik steeds meer zou willen zijn. Als systeemtherapeut ontmoet ik mensen met dezelfde uitdagingen en ik vind het dankbaar en leerzaam werk om een tijdje samen op te lopen en van elkaar te leren.

“Niet alleen, wel zelf”

Je zult merken dat ik geen neutrale, afstandelijke houding heb, maar meerzijdig gericht partijdig ben. Ik leef me in iedereen binnen het systeem in om patronen en onderliggende gevoelens op tafel te krijgen. Jullie reactie naar en op elkaar zal veranderen. Ik help jullie elkaar werkelijk te zien en vanuit kwetsbaarheid met elkaar te verbinden. Zo doen jullie dit niet alleen, wel zelf.

Mijn visie op hoe mensen functioneren is sterk verbonden aan mijn werk. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van onze uitdagingen in het leven, voortvloeien uit en afnemen door ervaringen in relaties. Altijd wil ik op zoek naar hoe relaties jou hebben gevormd tot wie je nu bent en hoe jij nu relaties vormgeeft zoals je bent.

In mijn leven groei ik steeds meer toe naar authentiek verbinden. Durven voelen welke emotie, welk verlangen, welke beleving ik heb en dat met anderen delen. Ik geloof dat mijn aandeel in het geluk van mensen, ligt in het verder op weg helpen in authentiek verbinden. Daarin voel ik een enthousiasme en fanatisme die mij drijven in mijn werk en eigenlijk in mijn hele leven.

Het mooiste vind ik als mensen bij hun kwetsbaarheid durven komen en er een diepgaande emotionele verbinding ontstaat door wat ik doe.

Mijn Achtergrond

In 2004 begon ik als maatschappelijk werker bij het Leger des Heils. Hier ben ik mensen van alle lagen van de bevolking tegengekomen en met iedereen de uitdaging aangegaan om samen te groeien. Hier heb ik gemerkt dat ik niet zo’n oordeel heb over mensen; ik ben altijd nieuwsgierig naar de mens achter het gedrag.

In 2010 startte ik met de opleiding systeemtherapie, omdat ik geïntrigeerd raakte door het dynamische en uitdagende aspect van werken met systemen. Al snel heb ik de overstap gemaakt naar de psychiatrie, waarin ik op een forensische polikliniek op de jeugdafdeling jongeren en hun gezinnen behandelde, en op de volwassenenafdeling partnerrelatietherapie en individuele systeemtherapie gaf.

In 2015 zette ik een volwassen forensische polikliniek op in Utrecht, verbonden aan de reclassering. Een heftige omgeving waarin ik veel heb mogen ontdekken over hoe heftig mensen kunnen reageren vanuit angst en pijn.

Vanaf 2016 werkte ik als systeemtherapeut bij Human Concern, een specialistische GGZ instelling die werkt met mensen met een eetstoornis. Deze organisatie paste goed bij mij, door hun visie waar werken met je eigen ervaringen centraal staat. Daar ben ik ook mensen gaan trainen en gestart als supervisor NVRG.

Sinds 2020 is CVST Centrum voor Systeemtherapie realiteit en ben ik eind 2022 volledig aan het werk als vrijgevestigde therapeut en eigenaar van deze praktijk. Door mijn affiniteit met de hechtingstheorie ben ik mijn gaan scholen in EFT, waarin ik me heb geschoold tot geregistreerd therapeut EFT

Geregistreerd bij

Ervaringen

Wat cliënten over mij vertellen

“Roeland wist met zijn open houding, geduld en begrip een veilige setting te creëren waardoor ik mij op mijn gemak voelde om mijn verhaal te doen. Op mijn eigen tempo, waarbij Roeland me wel uitdaagde om uit mn comfortzone te komen om mijn blokkades te onderzoeken. Juist omdat hij me de ruimte gaf, groeide er een basis van vertrouwen waarin ik steeds opener durfde te zijn. A small step for mankind, a giant leap for me! Roeland is een zorgzame professional die je met zijn kennis en inzicht een spiegel voorhoudt zodat je zelf kan ontdekken wat je nodig hebt.”

“Dank je Roeland. Voor je luisteren, je vragen, observaties en aanmoedigingen maar vooral voor de veilige plek die je voor mij en mijn beide ouders hebt weten te creëren. Ik heb meer begrip en erkenning van ze gekregen dan ik ooit had durven hopen. De dingen die jij ons hebt laten inzien en meegegeven, zijn heel dierbaar zowel voor mij persoonlijk als voor mijn ouders en de doorwerking op het hele gezin pakt zo positief uit. Dank je voor je eigen openheid. De herkenning heeft mijn gevoel van eenzaamheid verkleind. Je bent een tuinder van geluk!”

“Bedankt voor onze enorm waardevolle en voor mij ‘life changing’ gesprekken. Zonder jou zou ik nu niet staan waar ik nu ben en daar ben ik je enorm dankbaar voor.”

“Ik vond in Roeland een therapeut die me zover kreeg om de pijn, het verdriet en het ongemak op te zoeken en écht aan te gaan. Ik heb gezocht naar een therapeut die me uit zou dagen om voorbij mijn eigen analyses te gaan voelen. OVER mijn gevoelens praten doe ik al sinds mijn tienertijd heel makkelijk en op het therapeutische af maar bij mij is dat, misschien paradoxaal, juist een uitstekende manier om bij de échte emotie vandaan te blijven; een coping style die lekker werkt maar je in de weg zit als je verlangt naar heling. Het lukt Roeland om je behoorlijk aan de tand te voelen, en dat wel in een veilige, zorgzame setting. Als je voorbij de bullshit wenst te komen en een doortastende therapeut zoekt, dan kan ik Roeland van harte aanraden.”

“Vanaf moment één wist ik al dat ik bij Roeland op de goede plek zat. Zijn open en kwetsbare houding zorgde snel voor een veilige omgeving waarin alles besproken kan worden. Keer op keer weet Roeland bij mij tot de kern te komen en vragen te stellen die confronteren en mij uit mijn comfortzone halen. Ik ben enorm dankbaar voor de gesprekken met Roeland, zonder twijfel een van de beste investeringen in mijn persoonlijke ontwikkeling. Dank Roeland!”